Corpo, suono, trasformazione: intervista a GiGi FM in occasione del suo live al SoundIt Festival di Barcellona.

Per GiGi FM, il suono non è solo ritmo o struttura: è una risposta fisica, un’estensione del corpo,, un linguaggio intuitivo, uno spazio emotivo da attraversare in profondità. I suoi set non cercano il climax, ma una costante connessione con il pubblico. Techno ipnotica, trame ambient, spiragli trance, improvvisazioni che sfuggono alle formule: la sua musica è fluida, intensa, diretta. Come un linguaggio primitivo fatto di respiro, movimento e intuizione.

Nata in Francia da madre italiana, cresciuta tra Parigi e New York, oggi con base a Berlino, Giulia Fournier-Mercadante, aka GiGi FM ha costruito un percorso trasversale tra produzione, DJing e performance. Suona, scrive, danza, esplora l’arte del producing anche attraverso sensori di movimento e live ibridi. Con la sua etichetta Sea~rène, ha creato uno spazio dove musica, visual e parola convivono senza schemi né direzioni prestabilite.

In vista della sua performance al SoundIt Festival di Barcellona — tra gli appuntamenti più attesi e sperimentali dell’estate elettronica — abbiamo incontrato GiGi FM per un’intervista esclusiva. Buona lettura!

Ciao Giulia, benvenuta su Parkett! A breve suonerai al SoundIt Festival – come ti senti?

Grazie mille! Sono davvero felice di far parte di questa edizione del SoundIt. In questo periodo mi sento particolarmente energica, piena di una forza creativa molto viva ~ e non vedo l’ora di condividerla con chi sarà lì.

Ti ho vista allo Stone Techno Festival l’anno scorso durante il tuo b2b con Altinbas. È stato uno degli highlights del weekend per me: ipnotico, intenso. Come descriveresti la direzione che stanno prendendo oggi i tuoi DJ set?

Che bello sentirlo, grazie! Per me, il DJing è un atto di ascolto del presente. È lasciar andare la mente, connettersi con il corpo e farsi guidare dal movimento. Cerco di creare uno spazio in cui le persone possano entrare in contatto profondo con sé stesse ~ attraverso il respiro, il ritmo, le sensazioni ~ ma anche trasmettere quello che sento io in quel momento. È una forma di condivisione molto sincera.

Le tue produzioni hanno spesso una componente molto profonda e ipnotica. E anche le cover art sembrano rafforzare quell’estetica meditativa. È una direzione consapevole?

Mi fa piacere che si percepisca così. Per me musica e visual sono sempre connesse. Non direi che cerco volontariamente un’estetica “zen” ~ non tutti i brani sono morbidi o rilassanti ~ ma tutto quello che creo viene da uno spazio emotivo profondo. Il mio processo creativo è così: lascio parlare l’anima, senza filtri. Ableton è un po’ come “il mio sacchetto dove vomito tutto ciò che sento”, una specie di contenitore emotivo. Ogni cosa che sento ci finisce dentro. Che sia musica, danza o poesia, cerco solo di seguire quello che è reale e vivo in quel momento.

Hai prodotto Senstronaut usando un sensore di movimento MYO. Questo legame tra corpo e suono deriva dal tuo background nella danza? Usi ancora devices come MYO?

Sì, assolutamente. Sono cresciuta con la musica e la danza, quindi per me unire suono e movimento è del tutto naturale. Anche quando non uso sensori, ascolto sempre cosa mi sta chiedendo il corpo: a volte vuole un hi-hat, altre volte una pausa o un respiro sonoro. C’è un dialogo fisico continuo che influenza tutto quello che creo.

Oggi non uso più il MYO nello specifico, ma sto sperimentando con altri sensori e tecnologie. Quest’anno è stato un po’ più lento perché ho avuto una frattura da stress al piede, ma sto finalmente tornando a muovermi. C’è qualcosa di davvero magico e potente nel creare suono col corpo: ogni gesto può diventare musica. Lavorare coi sensori ti costringe a diventare iper-consapevole ~ ogni movimento attiva qualcosa. Non ti muovi più sulla musica, ma la crei con il tuo corpo e con l’intenzione. È come scolpire il suono attraverso il movimento. Cambia completamente la percezione.

Gabriella ha una bellissima linea di piano jazz e mood e ritmo che ricordano la Detroit Techno. Il jazz ha influenzato la tua musica?

Sì, moltissimo. Ho iniziato a suonare il pianoforte da bambina, e il jazz è sempre stato parte del mio background. Amo la libertà che contiene, l’improvvisazione, la sensualità. Gabriella è un omaggio a mia madre ~ che è napoletana ~ e, più in generale, a tutte le donne che attraversano la vita con forza e grazia. Volevo un pianoforte giocoso, sfrontato, sopra un groove techno con influenze latine. Quel pezzo per me è un promemoria: anche quando si attraversano momenti difficili, si può danzare con forza e leggerezza. La luce è sempre lì, bisogna solo imparare ad accenderla.

A maggio hai pubblicato Virgo Space, dicendo che è legato all’energia del 2025, l’Anno del Serpente. Cosa significa per te?

Il Serpente è un simbolo di trasformazione. Cambiare pelle, lasciarsi alle spalle ciò che è stato, ciò che non serve più, riscoprirsi in una nuova versione di sè. Il 2025 è stato un anno di svolta per me. Sto lasciando andare traumi, pesi interiori, sto entrando in una fase di guarigione. L’EP racconta proprio questo: è introspettivo, spaziale, ma anche pieno di energia e movimento. Il Serpente mi ha ricordato che la crescita non è sempre rumorosa: può essere silenziosa, profonda e potente.

Hai vissuto a Londra e ora vivi a Berlino. Come ha influito questo cambiamento sul tuo percorso artistico? Ti manca qualcosa della scena londinese?

Londra è il luogo in cui tutto è cominciato: è lì che ho imparato a fare DJing, a produrre con Ableton, ed è lì che ho iniziato a credere davvero nel mio percorso artistico. Mi ha insegnato a prendermi spazio, a non farmi travolgere dal rumore.

Ma Berlino mi ha dato qualcos’altro: tempo per rallentare, per andare in profondità. È difficile spiegare quanto abbia influito su di me, ma qui mi sento “sbocciata”. Anche una semplice passeggiata, o una serata tra amici, può risvegliare la mia creatività. Berlino non ti parla a voce alta, ma ti sussurra. Londra mi manca in qualche ricordo nostalgico ~ rave con amici stretti ~ ma Berlino è dove sento di essere più in contatto con me stessa.

Hai fondato l’etichetta Sea~rène. Qual è la visione dietro al progetto, e cosa possiamo aspettarci dal futuro?

Sea~rène è uno spazio di narrazione sonora, dove musica, poesia e immagine convivono in modo fluido. È un riflesso di tutte le mie sfaccettature: producer, performer, poetessa, sognatrice. Volevo uno spazio dove esprimermi senza dover rendere conto a nessuno, senza compromessi. Un luogo libero, senza confini.

Per ora è la casa dei miei progetti, ma sto iniziando ad aprirla anche ad altri artisti che condividano la stessa visione. Quello che conta è l’energia, il messaggio. Sto lavorando a molte cose: un album ambient con poesia, ne ho già suonato qualche frammento dal vivo, e nuova musica più club, techno, ma anche sperimentazioni che non so ancora come definire. Lascio che il processo mi guidi.


ENGLISH VERSION

GiGi FM: “There’s something magical about making sound with your body”

Between body, sound, and transformation: an exclusive interview with GiGi FM ahead of her live set at Barcelona’s SoundIt Festival

For GiGi FM, sound is more than rhythm or structure: it’s a physical response, an extension of the body, an intuitive language, an emotional space to move through. Her sets don’t chase the climax — they focus on a constant connection with the crowd. Hypnotic techno, ambient textures, trance-infused moments, and freeform improvisations: her music is fluid, intense, and direct. A raw language shaped by breath, movement, and instinct.

Born in France from italian mother, raised between Paris and New York, and now based in Berlin, Giulia Fournier-Mercadante, aka GiGi FM, has built a path that blurs the lines between production, DJing, and performance. She plays, writes, dances, and explores the craft of music-making through motion sensors and hybrid live setups. With her label Sea~rène, she’s created a space where sound, visuals, and words coexist freely, without fixed structures or predefined directions.

Ahead of her performance at SoundIt Festival in Barcelona — one of the most anticipated and forward-thinking events of the electronic summer — we sat down with GiGi FM for an exclusive interview. Enjoy the read!

Hi Giulia, welcome to Parkett! You’re going to play at SoundIt – how do you feel about it?

Thank you so much for having me ~ I’m really excited about SoundIt Festival! I’ve been feeling especially energised lately, full of fiery creative force, and I can’t wait to share that vibration with everyone there.

I saw you at Stone Techno Festival last year during your b2b with Altinbas, which was a real highlight of the weekend. The set felt incredibly hypnotic and trance-oriented. How would you describe the direction of your DJ sets at the moment?

That’s so lovely to hear, thank you! For me, DJing is always about tuning into the energy of the present moment ~ letting go of thought, listening to the body, and allowing movement to guide us. I aim to create a space where people can connect deeper with themselves through breath, rhythm, and sensation… but also to express whatever’s alive in me, hoping it resonates with others as much as I’m feeling it while playing.

Your productions often feel hypnotic, and paired with your cover artworks, there’s a strong meditative, almost “sonic zen” vibe. Is that an intentional direction?

I love that you feel that. The music and visuals are always deeply connected for me. I wouldn’t say I’m aiming for “sonic zen” exactly ~ not all the tracks are soft or gentle, but they do come from an emotional depth. My process is all about surrender ~ letting my soul speak, no filter. Ableton has kind of become my emotional puke bag ~ everything pours in. Whether it’s music, dance, or poetry, I try to flow with what’s real and raw in the moment.

You produced Senstronaut using a MYO motion sensor. Does that link between movement and music stem from your dance background? And are you still working with the MYO?

Totally. I’ve been soaked in music and dance since I was really young, so fusing sound and movement feels like second nature. Even when I’m not using motion sensors, I’m always listening to what my body needs in the moment ~ maybe it’s asking for a hi-hat, or more tension, or a sonic breath. There’s a constant physical dialogue that shapes everything I create. Movement tells me what to do. Right now, I’m not working with the MYO specifically, but I’ve been experimenting with other motion sensors and technologies.

This year has been slower becauseof a stress fracture in my foot, but I’m finally getting back to it slowly. There’s something so magical about making sound with your body ~ like translating movement into your most honest language. That said, working with motion sensors is a different experience altogether. It’s like re-learning how your body functions. You become hyper-aware of what triggers what, which gesture activates which sound. It turns into a new kind of dance, where you’re not just moving to music but actually creating it with your limbs and intention. You’re sculpting sound through motion, and it’s a beautiful shift in perception.

Gabriella has a jazzy piano line and textures that remind me of Detroit techno. Has jazz influenced your music, and if so, how?

Yes, absolutely. I started playing piano as a child, and jazz has always been part of my musical DNA. I love the freedom, the sensuality, the improvisation. Gabriella was a love letter to my Neapolitan mamma and to all femmes who move through life with power and grace. I always imagined a sassy, playful piano on top of a deep, Latin-infused techno groove.

That track is a reminder that even through difficulty, the dance of life holds strength and joy. The light is always somewhere inside ~ it’s about learning how to spark it.

You released Virgo Space on May 25, and said it’s rooted in the energies of 2025, the Year of the Snake. Can you tell us more about that?

The Year of the Snake is all about transformation ~ shedding skins, embracing change, entering new dimensions of self. For me, 2025 has already been a turning point. I’ve been processing trauma, letting go of old weight, and stepping into a new phase of healing. The EP mirrors that journey ~ it’s cosmic, introspective, but also full of momentum. The Snake reminds me that growth isn’t always loud or dramatic ~ it can be graceful, mysterious, and deeply powerful.

You used to live in London but moved to Berlin a few years ago. How has that shift influenced your artistic path? Do you miss anything about London’s club scene?

London is where the seeds were planted ~ where I learned to DJ, to produce on Ableton, and to trust and follow my dream of becoming an artist. It taught me how to move through the noise, how to take space for my voice.

But Berlin gave me something else entirely ~ the space to breathe, to slow down, to go deeper. It’s hard to fully describe how it shifted my career, but I’ve definitely blossomed here. Everything about Berlin feeds into my practice, even a simple walk through the streets can spark a new idea or a dance with friends that completely rewires the inner fire. It reminded me how powerful this city is, not just as a scene, but as a feeling. It’s a place where inspiration doesn’t shout ~ it hums beneath everything. It’s beyond special, beyond words… simply magical.

I don’t really miss London, apart from some nostalgic flashes of wild underground raves with close friends. That part of my journey will always be precious, but Berlin is where I feel most connected to my path and myself.

You also founded the label Sea~rène. What is the vision behind the label, and what can we expect in the future from both GiGi FM and Sea~rène?

Sea~rène is a space for sonic storytelling ~ a fluid, emotional, multidimensional world where music, visuals, and poetry meet. It holds all the parts of me ~ the producer, the dancer, the poet, the dreamer. It’s about depth, frequency, and intuition. I created it to have full artistic freedom, to express myself without external direction, without compromise. I knew I needed that space for a while, but it wasn’t until 2023 that I found the guts to actually bring it to life.

It’s mostly a home for my own work, but I’m open to welcoming other artists. What matters is that the energy, message, and vision resonate with what Sea~rène has come to embody. I’m especially excited to highlight emerging voices and give them the space to explore their full artistic spectrum ~ no genre limits, no boxes. The visual and poetic side of the label is very intuitive. It’s not heavily mapped out, but somehow everything always fits into the Sea~rène universe. It’s important that the different layers, the sound, the imagery, the words, merge and support each other to create a deeper experience.

Right now, I’m working on many projects including an ambient album with poetry, fragments of which have already appeared in some of my live performances. But there’s also more dance music, techno journeys, and unexpected explorations on the horizon.