Il dj e produttore torinese ci guida nel processo creativo del suo nuovo lavoro “Respect” in uscita su Sound D’Elite, riflettendo sull’evoluzione della scena elettronica e sul rapporto con il pubblico.
Nel corso degli anni Yaya si è affermato come uno dei protagonisti più riconoscibili della scena house europea, grazie a un suono inconfondibile, caratterizzato da groove serrati e una forte componente percussiva. Nato e cresciuto a Torino, con radici africane ed un background musicale influenzato dal lavoro del padre come percussionista, Yaya ha saputo portare questa eredità nei suoi DJ set e nelle sue produzioni, facendosi spazio su palcoscenici internazionali come Hï Ibiza, Space Miami e Sunwaves.
Dopo le uscite su etichette come Desolat e con la costante crescita del suo progetto discografico Tamango Records, Yaya firma ora il suo debutto su Sound D’Elite, la label fondata da Ilario Alicante. Il nuovo EP “Respect”, in uscita il 27 giugno 2025, rappresenta un’ulteriore conferma della sua capacità di fondere ritmo, movimento e personalità.
Composto da tre tracce, il lavoro mette in mostra l’anima più club-oriented dell’artista. La title track “Respect” si distingue per il suo approccio diretto e carico di attitudine, con batterie taglienti e un low-end deciso. “Do It”, invece, spinge su una struttura più elastica, giocata su kick incisivi, hi-hat cristallini e percussioni in costante fermento. A chiudere il pacchetto c’è “El Tebo”, un brano costruito su tessiture più articolate e ritmiche fuori dagli schemi, perfetto per i momenti più intensi della notte.
In questa intervista esclusiva, abbiamo chiesto a Yaya di raccontarci il dietro le quinte della realizzazione di “Respect”, il rapporto con Ilario Alicante, la sua visione del dancefloor e qualche consiglio prezioso per chi vuole emergere nel panorama della musica elettronica.

Ciao Yaya, benvenuto su Parkett! Iniziamo dall’inizio della tua carriera: c’è stato un momento preciso in cui hai capito che diventare DJ sarebbe stata la tua vera strada?
Ho comprato i miei primi giradischi e vinili a 16 anni, e non ci è voluto molto per capire che quella sarebbe stata la mia strada. A 18 anni ho cominciato a passare le estati a Ibiza, circondato da grandi artisti, musica e afterparty quasi ogni giorno. Quando a 19 anni ho suonato per la prima volta allo Space Ibiza ed ho davvero capito quale sarebbe stato il mio futuro.
“Respect” è il tuo nuovo singolo uscito per la Sound D’Elite di Ilario Alicante. Qual è il tuo rapporto con Ilario e come è nata l’idea di pubblicare con la sua etichetta?
Ho un rapporto molto bello e duraturo con Ilario. Ricordo che all’inizio delle nostre carriere ci trovavamo spesso uno accanto all’altro, cercando di attirare l’attenzione di qualche promoter o dei gestori dei locali per avere la possibilità di suonare qualche disco nei bar del porto di Ibiza, spinti dalla nostra vera passione per la musica. Mi piace molto quello che sta facendo con la sua nuova etichetta Sound D’Elite e quando ho prodotto alcuni brani sapevo che potevano sposarsi bene con il suo sound. Sono stato davvero felice quando ha confermato l’uscita dell’EP “Respect”.
Le tre tracce dell’EP portano l’ascoltatore attraverso tre diversi stati emotivi. Come hai lavorato in studio e come descriveresti il significato di ogni traccia?
Di solito lavoro in studio, ma adoro anche creare nuovi beat mentre sono in tour in giro per il mondo; a volte sento una grande ispirazione proprio durante i viaggi. “Do It” è stata realizzata in Perù a casa del mio manager dopo aver passato una settimana insieme in un ambiente molto creativo. “El Tebo” è nata in Cile, dopo una serata incredibile nel club omonimo: ho iniziato l’idea sul balcone della mia camera d’albergo, con vista sull’oceano davanti a me. Il pezzo principale “Respect”, invece, è stato fatto a Lisbona con l’intenzione di creare qualcosa di più orientato alla pista da ballo, mantenendo però texture più minimali e vocali scure e malinconiche.
Qual è secondo te l’elemento più importante per far ballare la gente? Nel tempo, pensi che il modo in cui la pista da ballo risponde e si coinvolge sia cambiato a seconda del luogo?
Leggere la pista e restare connesso con il pubblico è assolutamente essenziale per me. Dopo aver suonato in tutto il mondo, ho capito quanto un grande locale possa influenzare l’energia di una festa: sia per il DJ che per il pubblico. Ma secondo me il sistema audio è ancora più importante: puoi essere nel locale più bello del mondo, ma se il suono non è giusto, né il pubblico né i DJ saranno soddisfatti. Al contrario, se il locale è nella media ma l’impianto audio è eccellente, la festa è garantita… fidatevi di me 🙂
C’è un brano che non ti stanchi mai di suonare nei tuoi set, uno che ti emoziona sempre?
Davide Squillace – The Other Side Of Bed (DESOLAT)
Hai mai sperimentato generi musicali lontani dal tuo stile abituale? Qual è stata la sfida più divertente che ti sei dato?
Ho suonato set afrobeat e afro-funk molte, molte volte, usando i vinili di mio padre degli anni ‘80. Ovviamente è un’atmosfera completamente diversa da quella che di solito porto nei club, ma quella musica mi è sempre piaciuta fin da quando ero bambino, e mi piacerebbe fare più cose di questo genere in futuro.
Il mondo della nightlife è ormai saturo di artisti (o presunti tali). Quale consiglio daresti ai giovani produttori che trovano difficile affermarsi nel circuito dei club?
Sii costante, credi davvero in quello che fai e non ti scoraggiare se non vedi subito grandi risultati. Se sei un vero DJ e produttore, i risultati arriveranno: al 100%. Mi considero uno di quei DJ “old-school” e per me la produzione musicale è la cosa più importante per un giovane artista.Trascorrere del tempo sui social media è importante oggigiorno, certo, ma non quanto creare e plasmare il proprio sound. Ad esempio, quando seleziono musica per la mia etichetta, la Tamango Records, non mi interessa quanti follower abbia un produttore su Instagram: è letteralmente l’ultima cosa che controllo. La musica viene prima di tutto, sempre! Questo è ciò che conta davvero.
Qual è il tuo augurio per Yaya come artista e cosa auguri alla scena elettronica in generale?
Voglio continuare a suonare anche quando tutti i miei capelli e la mia barba diventeranno bianchi. E spero davvero di vedere sempre più persone ballare, divertirsi e sorridere in pista, completamente concentrate sulla musica, su nient’altro.

ENGLISH VERSION
The Turin Based electronic music artist navigates us through the intricacies of his new release, “Respect”, set to be released on the esteemed Sound D’Elite label, whilst pondering the paradigmatic shifts within the electronic music landscape and the dynamic interplay between his craft and the audience’s reception.
Over the years, Yaya has solidified his reputation as a luminary within the European house music scene, distinguished by a distinctive sonic signature that is unequivocally characterized by its tightly-wound grooves and a percussive element that serves as the rhythmic backbone of his productions.
Born and raised in Turin, with African roots and a musical background shaped by his father’s work as a percussionist, Yaya has managed to bring this heritage into both his DJ sets and productions, making his way onto international stages like Hï Ibiza, Space Miami, and Sunwaves.
Following releases on labels such as Desolat and the steady growth of his own imprint Tamango Records, Yaya now makes his debut on Sound D’Elite, the label founded by Ilario Alicante.
His new EP “Respect”, out on June 27th, 2025, serves as further confirmation of his ability to blend rhythm, movement, and personality.
Consisting of three tracks, the release showcases the artist’s most club-oriented side. The title track “Respect” stands out for its direct approach and attitude-driven energy, featuring sharp drums and a tight low-end.
“Do It”, on the other hand, offers a more elastic structure, built around punchy kicks, crisp hi-hats, and bubbling percussion. Closing the package is “El Tebo”, a track layered with more intricate textures and off-kilter rhythms, perfect for the most intense moments of the night.
In this exclusive interview, we asked Yaya to share the behind-the-scenes story of creating “Respect”, his relationship with Ilario Alicante, his vision of the dancefloor, and some valuable advice for those looking to break through in the electronic music scene.

Hi Yaya, welcome to Parkett! Let’s start from the beginning of your career: was there a specific moment when you realized that becoming a DJ was your true path?
I bought my first turntables and vinyl records when I was 16, and it didn’t take me long to realize this would be my path. By the time I was 18, I started spending my summers in Ibiza, surrounded by great artists, music, and afterparties almost every day. When I played at Space Ibiza for the first time at 19, that’s when I truly understood what my future would be.
“Respect” is your new release on Ilario Alicante’s Sound D’Elite. What is your relationship with Ilario, and how did the idea of releasing on his label come about?
I have a great and long-lasting relationship with Ilario. I remember that at the beginning of our careers, we’d often find ourselves one next to the other, trying to get the attention of some promoters and clubs or owners for a chance to spin some records in the bars of Ibiza’s port – just because of our true passion for music. I really like what he’s doing with his new label, Sound D’Elite, and when I made some tracks, I knew they could fit with its sound, and I was genuinely happy when he confirmed Respect EP.
The three tracks on the EP take listeners on a journey through three different emotional states. How did you approach working in the studio, and if you had to describe what each track represents to you, how would you do it?
I usually work in the studio, but I also love creating new beats while I’m on tour around the world; sometimes, I feel really inspired on the road. Titled “Do It”, it was made in Peru at my manager’s house after spending a week together in a very creative environment. Moving on, “El Tebo” was born in Chile after an amazing night at the namesake club: I’ve started the idea on the balcony of my hotel room, with the view of the ocean right in front of me. The lead track “Respect”, on the other hand, was made in Lisbon with the idea of crafting something more dancefloor-oriented while still incorporating more minimal textures and darker, gloomy vocals.
What do you think is the most important element to make people dance? Over time, do you believe the way the dancefloor responds and engages has changed depending on the location?
Reading the dancefloor and staying connected to the crowd is absolutely essential for me. After touring around the world, I realized how much a great venue can impact the energy of a party – both for the DJ and the audience. But in my opinion, the sound system is even more important: you can be in the most beautiful venue in the world, but if the sound isn’t right, neither the crowd nor the DJs will be satisfied. On the flip side, if the location is average but the sound system is top-notch, you’re guaranteed to have a great party… Trust me!! 🙂
Is there a track you never get tired of playing in your sets, one that always moves you emotionally?
Davide Squillace – The Other Side Of Bed (DESOLAT)
Have you ever experimented with musical genres that seem far from your usual style? What’s the most fun challenge you’ve set for yourself?
I’ve played afrobeat and afro-funk sets many many times, spinning my dad’s vinyl from the ’80s. Obviously, it’s a completely different vibe from what I usually play in clubs, but I’ve loved that music ever since I was a kid, and I’d love to do more of these in the future.

The nightlife world is now saturated with artists (or so-called artists). What advice would you give to young producers who find it difficult to establish themselves in the club circuit?
Stay consistent, truly believe in what you’re doing, and don’t get discouraged if you don’t see big results right away. If you’re a real DJ and producer, the results will come: 100%. I consider myself one of those “old-school” DJ, and for me, music production is the most important thing for a young artist. Spending time on social media is important these days, of course, but not as much as creating and crafting your sound. For example, when I’m selecting music for my label, Tamango Records, I genuinely don’t care how many followers a producer has on Instagram – that’s literally the last thing I check. Music comes first, always! That’s what truly matters.
What are your wishes for Yaya, and what do you wish for the electronic music scene as a whole?
I want to keep playing music even when all my hair and beard turn white. And I really hope to see more and more people dancing, having fun, and smiling on the dancefloor – entirely focused on the music, nothing else.
